AnalyticsToday Blog

De mantra luidt: “Less is more”

5 mei 2019

Onderzoeken hoeven ons niet uit te wijzen, dat organisaties over meer gegevens dan ooit beschikken. Het is een algemeen bekend feit. Maar hoe zetten we al deze data om in goede en bruikbare informatie?

De mantra luidt: “Less is more”

Blue Jay: je toekomstige drone assistent

24 april 2019

Van slimme apparaten in huis tot social media feeds, Artificial Intelligence heeft een constante impact op ons leven. Met de eerste AI-robot Sophia die een internationaal visum krijgt, wordt het tijd dat iedereen een AI-assistent heeft! Studententeam Blue Jay Eindhoven, die tot doel heeft om de toekomstige drone assistent te maken, probeert intelligentie te integreren in haar autonome drones.

Blue Jay: je toekomstige drone assistent

Data het nieuwe olie? Hoezo?

19 april 2019

Big Data, Machine Learning, Articifial Intelligence: het gaat onze toekomst veranderen, dat is zeker. Maar hoe precies? Ahmed Lachal, Data Scientist bij MostWare, weet daar ook het precieze antwoord niet 123 op. Wel kan hij ons een klein stukje meenemen in deze nieuwe wereld, waar alles staat of valt met data.

Data het nieuwe olie? Hoezo?

Hoe Artificial Intelligence je productiviteit en veiligheid verbetert

9 april 2019

In de moderne werkplek ligt de focus op persoonlijke productiviteit, teamproductiviteit en veiligheid. In mijn vorige blog scheef ik het over productiever werken in Office 365 met Artificial Intelligence. Ik beschreef hoe Word, Outlook, PowerPoint en Excel je assisteren in je dagelijkse werkzaamheden. Office 365 biedt nog meer mogelijkheden op het gebied van productiviteit en veiligheid. Ik leg je in deze blog uit hoe Microsoft Artificial Intelligence toepast in de tools My Analytics, Workplace Analytics, Security en Stream en hoe jij hier je voordeel uit kan halen.

Hoe Artificial Intelligence je productiviteit en veiligheid verbetert

MWC19: van vouwbare mobieltjes en 5G tot AI

27 maart 2019

Recentelijk is het MWC (voorheen: Mobile World Congress) circus weer neergestreken in Barcelona voor de jaarlijkse, ‘s werelds ‘grootste telecom show’. Bijna 110.000 bezoekers uit 200 landen zagen de laatste innovaties van deze nog steeds zeer dynamische industrie: zo liet het Internationaal Olympisch Comité zien hoe via 5G Augmented en Virtual Reality de sportbeleving tot olympische hoogten gaat brengen.

MWC19: van vouwbare mobieltjes en 5G tot AI

Herkennen van intimidatie en pesterijen op de werkvloer, gebaseerd op Data Analytics en Machine Learning

27 maart 2019

In deze tijd is intimidatie op de werkvloer een punt op de agenda’s van de boardroom. #metoo heeft daaraan bijgedragen. We zijn een jaar verder en het lijkt erop dat het een blijvend aandachtspunt is. Ook schijnt het zo te zijn dat de digitale communicatiemiddelen die intern worden gebruikt, zoals Slack, Facebook Workplace en Whatsapp, bijdragen aan de stijging van ongewenst (communicatie)gedrag. Kan je data analytics inzetten om gedrag te herkennen dat intimidatie en pesterijen op de werkplek aanduidt?

Herkennen van intimidatie en pesterijen op de werkvloer, gebaseerd op Data Analytics en Machine Learning

Laat privacywetgeving je niet verlammen en blijf innoveren met AI

27 februari 2019

Kunstmatige intelligentie (AI) biedt veel kansen, mogelijkheden en voordelen voor innovatie. Zo kunnen we verkeersstromen met behulp van AI in betere banen leiden, kunnen we grote mensenmassa’s bij evenementen op veilige wijze sturen en geautomatiseerd MRI-scans analyseren op zowel bepaalde ziektes en aandoeningen als de effectiviteit van een behandeling. Nieuwe privacywetgeving zoals de Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) stelt echter strengere eisen aan de verwerking van persoonsgegevens door bedrijven. Wat is de impact van deze nieuwe privacywetgeving op AI-projecten? En hoe kunnen we AI inzetten om (maatschappelijke) toegevoegde waarde te creëren en tegelijkertijd de privacy van de betrokkenen (identificeerbare natuurlijke personen) beschermen?

Laat privacywetgeving je niet verlammen en blijf innoveren met AI

Slimmere organisaties bouwen met Analytics & AI

26 februari 2019

Na een SASchat discussie over Analytics-platforms op Twitter, heb ik nagedacht over de belangrijkste kansen en problemen die naar voren kwamen. Naast de hype rondom AI en datagedreven innovatie, zijn steeds meer organisaties op zoek naar een aanpak om AI-projecten uit een ‘lab’ omgeving te halen en te implementeren in concrete bedrijfsprocessen. Welke stappen zijn nodig voor het gewenste resultaat?

Slimmere organisaties bouwen met Analytics & AI

Kunnen organisaties met hun huidige Customer Data Platforms de juiste beslissingen nemen?

11 februari 2019

Data kan exponentieel groeien, maar deze groei, is niet een doel op zich. Data is erg belangrijk, maar het gaat erom wat je ermee doet – biedt het organisaties meer inzicht in hun klanten en kunnen ze betere service leveren? Data stelt organisaties in staat betere beslissingen te nemen. Maar kunnen de organisaties met de Data Platforms die ze nu al gebruiken dit ook al doen? Tijdens een SASchat discussie op Twitter werden mij de ogen geopend over het gebruik van data en waar sommige uitdagingen liggen. Hieronder deel ik graag mijn top zes take-aways uit deze discussie.

Kunnen organisaties met hun huidige Customer Data Platforms de juiste beslissingen nemen?

Een robot als meest gewaardeerde collega

8 februari 2019

n een serie van drie blogs gaan we in op het fenomeen ‘Mens en Transitie’. In de eerste blog ‘De wereld verandert snel – groot cliché, enorme gevolgen’ ging het over de context van alle veranderingen in termen van technologie, samenleving en overheid. Het tweede blog, ‘Hoe je de hele organisatie meekrijgt in de transitie’ zoomde verder in op wat die veranderingen betekenen voor de informatieprofessional anno nu. In dit derde en laatste blog lees je hoe je hier nu en in de toekomst invulling aan kunt geven. Want dat die robot-collega er komt, sterker nog: er als is, is een feit!

Een robot als meest gewaardeerde collega

Bekijk de film van het Doxis Seminar 2018!

31 januari 2019

De virtuele wereld is allang geen ver-van-je-bed-show meer. Enorme databergen bieden grenzeloze mogelijkheden. En hoe ver kunnen we gaan? Dit stond centraal tijdens deze inspirerende dag! Robots, kunstmatige intelligentie, een hamer, verwondering, verbijstering, privacy en nog veel meer kwam voorbij op 6 november 2018 in het NEMO Science Museum te Amsterdam. Bekijk de sfeerimpressie van het Doxis Seminar 2018 dat in samenwerking met populair wetenschappelijk magazine New Scientist is georganiseerd.

Bekijk de film van het Doxis Seminar 2018!

Hoe machine learning het handmatig toekennen van metadata kan vervangen

18 januari 2019

Zeker in grote organisaties waar in de loop der jaren vele duizenden of zelfs miljoenen documenten zijn aangemaakt en verzameld, is het van vitaal belang dat deze goed terug te vinden zijn. Vaak staan de documenten in bijvoorbeeld een onduidelijke mappenstructuur. Ook is deze structuur vooral logisch voor degene die het heeft ingericht, maar hoeft dat niet zo te zijn voor de honderden mensen die hier verder dagelijks mee werken. “In dat geval is het verstandig om metadata toe te kennen aan documenten zodat ze goed gevonden worden. Tegenwoordig kan dit ook automatisch aan de hand van machine learning”, vertelt Lourens Siderius, Cloud Transformatie Coach bij ETTU.

Hoe machine learning het handmatig toekennen van metadata kan vervangen

Nederlands telecombedrijf krijgt meer grip op kosten en opbrengsten

16 januari 2019

Een Nederlands telecombedrijf wil het leven van zijn klanten gemakkelijker en leuker maken door mensen met elkaar te verbinden. Ze doen dit al vele jaren. Vroeger via korte 'piepjes' verzonden door de telegraaf en tegenwoordig met WhatsApp-berichten, Spotify-muziek en televisieprogramma's via kabels, antennes en zendmasten. De toenemende digitalisering bood ook mogelijkheden voor ‘connecting the dots’ binnen hun eigen organisatie. Door gegevens over producten en klanten aan elkaar te koppelen, worden er betere inzichten verkregen die de bedrijfswaarde vergroten. Lees verder in de blog

Nederlands telecombedrijf krijgt meer grip op kosten en opbrengsten

Lexus Europe maakt de meest intuïtieve autoreclame ter wereld met IBM Watson

3 januari 2019

Volgens één van de grootste filmmakers aller tijden, Alfred Hitchcock, heb je slechts drie dingen nodig om een geweldige film te maken “… het script, het script en het script.” Maar wat gebeurt er als je een met een Oscar bekroonde regisseur een script geeft dat helemaal door artificiële intelligentie is geschreven? Het resultaat is de nieuwe ‘Driven by Intuition’-commercial van Lexus.

Lexus Europe maakt de meest intuïtieve autoreclame ter wereld met IBM Watson

Online campagnes zijn ok, zolang ze maar transparant zijn!

2 januari 2019

Artificiële Intelligentie (AI) en analytics worden door de politiek gebruikt om hun boodschap op een gerichte manier bij het juiste kiespubliek te krijgen. Dat zou je echter niet zeggen als je de politici te keer hoort gaan tegen Facebook en Google, die dezelfde praktijken op een commerciële manier toepassen. Er is niets mis met het gebruik van moderne hulpmiddelen, maar een gebrek aan transparantie vergiftigt het debat.

Online campagnes zijn ok, zolang ze maar transparant zijn!

Organisaties innovatiever door inzichten uit analytics

27 november 2018

Bijna driekwart van de organisaties (72 procent) beweert dat analytics hen helpt bij het verkrijgen van waardevolle inzichten en 60 procent zegt dat analytics ze innovatiever heeft gemaakt, blijkt uit een wereldwijd onderzoek van SAS. Hoe verandert de manier van zakendoen? Lees er meer over in deze blog.

Organisaties innovatiever door inzichten uit analytics

Aan de slag met AI - De kracht van AI in eigen handen

13 augustus 2018

Applicaties ondergaan verandering. In de begindagen hadden we toepassingen die in principe alleen maar “crude operations” (ruwe verwerkingen) uitvoerden. Vandaag de dag staan we aan het begin van een tijdperk waarin toepassingen veel intelligenter (kunnen) zijn dan we ooit voor mogelijk gehouden hadden.

Aan de slag met AI - De kracht van AI in eigen handen

SAS lanceert ‘s werelds eerste Data Science Escape Room

20 juni 2018

SAS lanceerde tijdens de Data Science & Analytics Day op donderdag 31 mei ’s werelds eerste Data Science Escape Room. Escape rooms worden steeds populairder, maar alle puzzels oplossen met data en analytics bestond nog niet. Tijdens deze primeur waagden bezoekers van de Data Science & Analytics Day zich aan de uitdaging om, in een race tegen de klok, een cyberaanval op datacenter Two Flags tegen te gaan. Het doel was om bezoekers van het evenement op een nieuwe manier kennis te laten maken met verschillende SAS-oplossingen.

SAS lanceert ‘s werelds eerste Data Science Escape Room

Blockchain zorgt voor verandering binnen de vastgoedsector

6 juni 2018

Blockchain houdt momenteel de gemoederen binnen de vastgoedsector flink bezig. Waar liggen de kansen en hoe zorgt u er voor dat u deze technologie omzet tot een concrete toepassing? Wat we weten is dat blockchain ons een aantal zaken biedt die we zeker in de vastgoed markt kunnen gebruiken.

Blockchain zorgt voor verandering binnen de vastgoedsector

Grip op je informatie is zooo 2017…toch?

4 juni 2018

De hoeveelheid data, en daarmee ook de hoeveelheid ongestructureerde data, groeit exponentieel en dat blijft het ook doen. Wat betekent dit voor je werk in termen van rechtmatigheid en doelmatigheid? Waar zit de frustratie en hoe pak je dit aan? Of waar zitten juist de mogelijkheden en hoe benut je deze? We zetten de belangrijkste valkuilen op een rij en geven gelijk aan hoe we je kunnen helpen.

Grip op je informatie is zooo 2017…toch?

Tien tips om data governance in te richten

23 mei 2018

Data governance heeft in organisaties nog wel eens een negatieve bijklank. Onterecht, want als er één manier is om de ROI op data en IT te verhogen dan is het wel een goede governance-structuur, met heldere afspraken over hoe de organisatie met data omgaat. Het is bovendien noodzakelijk met de General Data Protection Regulation (Algemene Verordening Gegevensbescherming) die op 25 mei van kracht gaat.

Tien tips om data governance in te richten

Facebook zet in op Artificial Intelligence

8 mei 2018

Afgelopen week sprak Facebook op F8 – de ontwikkelaarsconferentie van Facebook - over het inzetten van kunstmatige intelligentie op grote schaal met als doel tal van verbeteringen voor het techbedrijf.

Facebook zet in op Artificial Intelligence

Slechts 7 procent van bedrijven voldoet aan GDPR

8 mei 2018

Als gevolg van het misbruik van gegevens door Facebook en Cambridge Analytica, is de publieke aandacht voor het belang van data privacy alleen maar verder toegenomen. Met nog slechts een maand te gaan tot de deadline van de GDPR (Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in werking treedt, zegt 93 procent van de ondervraagden in een nieuw onderzoek van SAS, de leider in analytics, dat ze nog niet volledig aan de GDPR voldoen. Bijna de helft van de wereldwijd ondervraagde organisaties verwacht dat de GDPR een significante impact zal hebben op hun Artificial Intelligence (AI) projecten.

Slechts 7 procent van bedrijven voldoet aan GDPR

Consumenten accepteren AI eerder in de gezondheidszorg dan in andere sectoren

26 april 2018

Het gebrek aan menselijke interactie wordt gezien als grootste bezwaar tegen kunstmatige intelligentie. Hoewel de buzz rond kunstmatige intelligentie (artificial intelligence, "AI") bedreigend kan lijken, voelen consumenten zich op hun gemak met deze technologie in de gezondheidszorg. SAS heeft onlangs een onderzoek uitgevoerd waarbij mensen diverse praktijkvoorbeelden van kunstmatige intelligentie kregen aangereikt. Daaruit bleek dat een meerderheid eerder AI accepteert in de gezondheidszorg, dan in het bankwezen of de retail.

Consumenten accepteren AI eerder in de gezondheidszorg dan in andere sectoren

Business analytics, de nieuwste renaissance

25 april 2018

Een renaissance is een opleving, een wedergeboorte en een tijdperk van bijna onbegrensde mogelijkheden. Wij staan aan de vooravond van een nieuwe renaissance. Deze keer niet van kunst, zoals in de 15e eeuw, maar van data. De datarenaissance voldoet aan de voorwaarden om aan te breken: de berg data groeit exponentieel en organisaties voelen de drang om deze data op een slimme manier in te zetten. Dit is ook nodig om de concurrentie voor te blijven.

Business analytics, de nieuwste renaissance

Vervangt AI de mensheid?

11 april 2018

De Britse natuurkundige en kosmoloog werd vooral bekend vanwege zijn onderzoeken naar gaten en singulariteit. De wetenschapper waarschuwde de laatste jaren van zijn leven vaak voor de gevaren van kunstmatige intelligentie.

Vervangt AI de mensheid?

The Cloud connects us all

11 april 2018

In steeds meer toenemende mate staan complete infrastructuren, met elkaar in verbinding in één gigantische wolk. Artificial Intelligence (AI) in combinatie met Internet of Things (IoT) zorgt ervoor dat een nieuwe wereld draaiende blijft, namelijk de ‘Instrumented Planet’.

The Cloud connects us all

West Perth is meest paradijselijke plek ter wereld

10 april 2018

Heb je er ooit van gedroomd om ergens te wonen waar het openbaar vervoer gratis is? Of waar de meeste selfmade miljonairs wonen? Misschien een plek waar er voor iedere inwoner het equivalent van vijf tennisbanen aan groengebied is en 84.274,6 kilometer aan wandelpaden is? Dat heb je allemaal in West Perth! Deze kleine, opkomende gemeente in de West-Australische stad Perth is de beste plaats ter wereld om te wonen, in elk geval vanuit analytisch perspectief.

West Perth is meest paradijselijke plek ter wereld

Eye Opener — the Future of Mobility

28 maart 2018

“In deze ‘Eye Opener’, waarbij de focus ligt op mobiliteit van de toekomst, lichten we nogmaals Boston Dynamics uit met een update over hun logistieke robots, welke elkaar een hand geven: dit bewijst hoe snel technologie zich ontwikkeld, gedreven door trends

Eye Opener — the Future of Mobility

Aanpak data driven Customer Experience: vijf stappen

14 maart 2018

‘Het creëren van tevreden en loyale klanten’ is een belangrijk punt waar organisaties vergaande ambities hebben. Het gaat dan bijvoorbeeld om; betere en snellere dienstverlening, gerichter klanten benaderen en slimmer gebruik maken van verzamelde data. Binnen deze ambities zien we dat kreten als ‘Customer Experience’, ‘Digital Experience’ en ‘Klant gericht’ centraal staan

Aanpak data driven Customer Experience: vijf stappen

ABN AMRO selecteert oplossingen van Wolters Kluwer en SAS om te voldoen aan externe wet- en regelgeving

14 maart 2018

ABN AMRO heeft Wolters Kluwer en SAS geselecteerd voor een volledig geïntegreerde software-oplossing voor finance, risk en rapportering aan toezichthouders. De implementatie van de software is onderdeel van het transformatieproject van de bank, FRAAI (Finance and Risk Architecture Alignment Initiative). Hiermee kan ABN AMRO beter tegemoet komen aan de toenemende verzoeken vanuit zowel de interne organisatie als regelgevende instanties voor het leveren van steeds meer en gedetailleerdere data binnen een kort tijdsbestek.

ABN AMRO selecteert oplossingen van Wolters Kluwer en SAS om te voldoen aan externe wet- en regelgeving

Data-analyse voorspelt winnende tijd Kjeld Nuis

27 februari 2018

De winnende Olympische tijd van Kjeld Nuis op de 1000 meter was voor de data scientists van SAS geen verrassing. De winnende tijd van Nuis (1:07,95) was te voorspellen op basis van data-analyse. Ook zagen zij aankomen dat Sven Kramer op de 10 kilometer naast het goud zou grijpen. Om te komen tot deze en meer inzichten in de resultaten van de Nederlands Olympische schaatsers, analyseerden zij 2,4 miljoen wedstrijdresultaten van ruim 64 duizend schaatsers over de afgelopen 11 jaar. Uit de analyse kunnen ook lessen voor de toekomst worden getrokken, want nu is ook duidelijk tot welke leeftijd een wedstrijdschaatser zich nog kan verbeteren en wanneer deze beter zijn ijzers in het vet kan laten.

Data-analyse voorspelt winnende tijd Kjeld Nuis

Hallo Siri!

14 februari 2018

Siri, ga ik mijn KPI’s dit kwartaal halen? Siri, heeft deze klant recht op een vergoeding? Door: Ton Abelen, Trendwatcher AI & Management Consultant Wizzin Het beantwoorden van deze vragen vergt je waarschijnlijk heel veel werk. Was het maar zo simpel dat je met één zo simpele vraag je werk zou kunnen doen. Nou, dan heb ik nieuws voor je, dit is wel mogelijk als je Kunstmatige Intelligentie (KI) in zet.

Hallo Siri!

Belfius werkt samen met SAS aan innovatie met data

8 februari 2018

Na jarenlange samenwerking gaat Belgische bank Belfius nog een stap verder in het partnership met SAS voor het bouwen en uitvoeren van hun digitale strategie. Het aandrijven van innovatie met data zal Belfius helpen om de bank van toekomst te worden en de leider in customer experience.

Belfius werkt samen met SAS aan innovatie met data

Analytics in de cloud: de voordelen en voorwaarden

25 januari 2018

De cloud is snel populair geworden, niet alleen als locatie om (big) data op te slaan maar ook voor je analytische toepassingen. Niet gek, want voor relatief lage kosten bereik je met analytics in de cloud een veel grotere schaalbaarheid en flexibiliteit. Te meer daar je heel snel kunt acteren. Even wat analytische capaciteit bijschakelen? Geen enkel probleem. Vergelijk dat eens met de langdurige aanschaftrajecten van hardware en software in je eigen datacenter.

Analytics in de cloud: de voordelen en voorwaarden

De 5 belangrijkste data management trends in 2018

10 januari 2018

Wat brengt dit jaar ons op het gebied van data management? Veel experts deden al een gooi naar de belangrijkste trends. Vanuit mijn optiek zijn dit de vijf ontwikkelingen die in 2018 bepalend zullen zijn voor het vakgebied.

De 5 belangrijkste data management trends in 2018

De 5 componenten van een sterke datastrategie

4 januari 2018

Datagedreven organisaties kunnen sneller beslissingen nemen, sneller innoveren, de klantervaring verbeteren en hun efficiency verhogen door processen te optimaliseren. Alle reden om te investeren in een datastrategie, zou je zeggen. Toch nemen nog maar weinig bedrijven dit onderwerp écht serieus. Ze zeggen wel dat data de nieuwe olie is, maar in de huidige processen wordt data nog vooral beschouwd als bijproduct van applicaties. En dat is zonde

De 5 componenten van een sterke datastrategie