Kennisportal
Kennisportal is een kennisplatform met een focus op de brede doelgroep Business en IT.

Data het nieuwe olie? Hoezo?

Big Data, Machine Learning, Articifial Intelligence: het gaat onze toekomst veranderen, dat is zeker. Maar hoe precies? Ahmed Lachal, Data Scientist bij MostWare, weet daar ook het precieze antwoord niet 123 op. Wel kan hij ons een klein stukje meenemen in deze nieuwe wereld, waar alles staat of valt met data.

Wat is Machine Learning?

Ieder bedrijf heeft een berg aan data verborgen zitten in allerlei systemen; maar data is nog geen informatie. Door middel van Machine Learning worden patronen in die data ontdekt. Die patronen vormen de basis voor een voorspellend algoritme. Door steeds nieuwe data daaraan toe te voegen blijft het model ‘leren’, en worden de voorspellingen steeds specifieker. Op die manier wordt data omgezet in heel waardevolle informatie. Op basis van die informatie kunnen vervolgens automatische beslissingen worden gemaakt. Een voorbeeld van Machine Learning dat iedereen waarschijnlijk wel herkent, zijn de adviezen die webwinkels geven, op basis van aankopen en zoekgedrag uit het verleden, van jou en duizenden andere bezoekers. Als je in een webwinkel als Bol.com een boek zoekt, krijg je het advies om er bijvoorbeeld nog twee boeken bij te kopen, onder een kopje als ‘Frequently bought together’ of ‘Anderen bekeken ook’. Of als je bij Cool Blue naar een koffiezetapparaat zoekt, krijg je onder ‘Aanbevolen combinaties’ meteen een thermosbeker aangeboden.

Soms gewoon heel handig

Supermarktketen Albert Heijn maakte onlangs bekend dat ze in 2018 boodschappenlijstjes automatisch kunnen gaan opstellen. Op basis van eerdere aankopen, wordt een boodschappenlijstje opgesteld. Daarbij wordt zelfs gekeken naar frequentie en hoeveelheid. De kans is groot dat je wekelijks melk besteld, maar slechts één keer per maand vuilniszakken. Als klant hoef je alleen nog maar boodschappen weg te halen of toe te voegen.

Soms heel erg efficiënt

Een slim boodschappenlijstje is natuurlijk handig. Zeker voor Albert Heijn. Maar dat is pas het begin van wat er mogelijk is met Machine Learning. Recent liet BAM Infra weten dat ze een revolutionaire technologie hebben ontwikkeld die o.a. schades aan asfalt automatisch herkent of kan voorspellen wanneer een treinwissel het begeeft. Daardoor wordt het mogelijk om wegen en spoorlijnen efficiënter te onderhouden en nemen verkeershinder en treinstoringen af. En dat zijn nog maar twee voorbeelden van de innovatieve oplossingen die BAM Infra op basis van dat heeft bedacht.

Maar soms ook een beetje eng

Wat verder van ons bed – letterlijk en figuurlijk – is de robotpolitie. In Dubai is de eerste robocop in dienst getreden. Deze robocop is volledig geautomatiseerd op basis van kunstmatige intelligentie en Machine Learning. Op zijn buik zit een touchscreen, waarop mensen aangifte kunnen doen; in zijn ogen zitten camera’s, waarmee burgers in de gaten worden gehouden. En leek in 2013 de film ‘Her’ nog verre toekomstmuziek, inmiddels woont in Saoedi-Arabië Sophia, de eerste robot die het staatsburgerschap heeft gekregen. Dit roept natuurlijk wel wat ethische vragen op. Waar trekken we de streep? Google-dochter DeepMind heeft daar inmiddels een speciale afdeling voor opgericht: DeepMind Ethics and Society. Want kunstmatige intelligentie moet natuurlijk wel de wereld verder helpen, en niet worden misbruikt.

Terug naar huis

Ook bij MostWare maken we al de nodige vlieguren met Machine Learning. Ons ticketsysteem is een goed voorbeeld daarvan. Klanten en medewerkers kunnen tickets aanmaken in ons systeem. Ieder ticket begint met de status van ‘incident’, maar kan soms escaleren tot een ‘probleem’. Welk ticket kan in potentie een probleem worden en waardoor wordt het een probleem? Welk type tickets staan te lang open, of aan welk soort ticket hebben te veel mensen moeten werken? Door steeds data – in de vorm van voorbeelden – toe te voegen en door er een algoritme op los te laten, leert het systeem de ‘toekomst’ te voorspellen. Op die manier weten wij bij voorbaat welk ticket een probleem kan gaan vormen, zodat we er direct op kunnen inspelen.

Wat brengt de toekomst?

Onze eigen toekomst kunnen we nog niet voorspellen. Maar dat Machine Learning en Big Data daar een onderdeel van gaat zijn, dat weten we zeker. Dus neem nu de eerste stap en bewaar je data. Mijn motto is niet voor niets ‘Data is het nieuwe olie’: zonder data geen informatie. Daarna kun je gaan bedenken hoe je van die data informatie kunt maken. Zijn er patronen, trends te zien? Complexe algoritmes kun je later wel toevoegen.

Nieuwsgierig?

Wil je ook eens terrein verkennen? Bel me op 071-579 1010, mail me via Lachal@mostware.nl, en maak een afspraak om eens gezamenlijk door je data heen te gaan. Ik beloof je dat je met nieuwe inzichten naar buiten stapt.