Kennisportal
Kennisportal is een kennisplatform met een focus op de brede doelgroep Business en IT.

De 10 geboden van een datagedreven organisatie

Als sales consultant help ik bedrijven hun uitdagingen en wensen te vertalen naar een goed plan voor datagedrevenheid. Daarbij is het belangrijk een aantal zaken in het oog te houden. Deze punten heb ik vertaald naar de tien geboden van een datagedreven organisatie.

1 Gij zult wendbare beslissingen nemen

Beslissingen nemen, knopen doorhaken, het moet steeds sneller gebeuren. Datagedreven organisaties kunnen sneller beslissingen maken waardoor zo ook sneller en beter kunnen inspelen op veranderingen in de markt, op bewegingen van de concurrentie en op de wensen van de klant.

2 Gij zult al uw data schenken

Aangezien er steeds meer data is, zijn er ook steeds meer bronnen: binnen je bedrijf op desktops en in de cloud, maar ook extern binnen je bedrijfstak of op landelijk en wereldniveau. Zorg dat je medewerkers op elk moment, waar en hoe dan ook bij de data kunnen.

3 Gij zult uw bron beschikbaar maken

Met data alleen kunnen je medewerkers niet veel. Het is cruciaal om ze altijd en overal de mogelijkheid te geven om ook analyses op die data uit te voeren als ze een beslissing moeten nemen. Dat betekent dat ze toegang moeten hebben tot het platform voor analyses vanaf elk toestel en elke locatie, op elk moment van de dag. Daarbij is het natuurlijk ook van cruciaal belang om goed werkende hardware te hebben die overal kan worden ingezet, zeker in de continu veranderde omgeving van vandaag de dag.

4 Gij zult op elk niveau data-analyse aanbieden

Hier zit een van de grootste uitdagingen voor datagedreven organisaties. Volgens een studie van Gartner bereiken analysetools slechts een kwart van de niet-technische medewerkers in een organisatie. Als je als bedrijf het meeste uit je data wilt halen, dan moeten de tools en platformen gebruiksvriendelijk en voor iedereen, op elk niveau, toegankelijk zijn.

5 Gij zult uw collega’s eren met experimenten

Organisaties zouden zo transparant moeten zijn dat hun werknemers ongelimiteerde toegang krijgen tot data. Als zij de vrijheid krijgen om er mee te experimenteren – en ja, ook om er fouten mee te maken – dan is de kans groot dat ze ontdekkingen doen die je business positief kunnen veranderen. Dit vergt natuurlijk wel kennis en kunde. Er zijn online tal van gratis cursussen voor starters te vinden in bijvoorbeeld Power BI. Zo kunnen je medewerkers op een basisniveau aan de slag en ontwikkelen ze met de tijd nieuwe inzichten.

6 Gij zult een brede visie hanteren

Pas op voor tunnelvisie. Door te zoeken in een beperkte dataset loop je de kans cruciale inzichten over het hoofd te zien. Kijk naar het volledige dataveld om echt een goed idee te krijgen van wat er speelt en wat belangrijk is.

7 Gij zult data van uw naaste gebruiken

Ook als je als organisatie zelf al een oceaan aan data hebt, voor het spotten van trends is vaak meer nodig. Maak gebruik van data van het externe ecosysteem van partners, klanten en leveranciers, en benut die bij je analyses.

8 Gij zult uw regels eren

Stel voor je aan de slag gaat met data een set dataregels (lees: datastrategie) op. Ook al lijkt het alsof regels innovatie en wendbaarheid in de weg zitten, als ze er niet zijn zou je als organisatie onnodige risico’s moeten nemen. Regels zorgen er juist voor dat je relevante applicaties en analyses kunt voorstellen.

9 Gij zult adaptief zijn

Datagedreven organisaties weten dat data-analyse kan helpen bij het identificeren van nieuwe kansen, bij het vinden van nieuwe manieren om risico’s te verminderen en bij het bepalen van nieuwe businessmodellen en verbeteren van bestaande. Laat data de kern zijn van je organisatie.

10 Gij zult uw zinnen zetten op goede medewerkers

Data is een potentiële goudmijn aan informatie en is dus een belangrijke factor bij het maken van gefundeerde beslissingen. Maar als je data niet begrijpt, kun je er niets mee. Je hebt dus talenten nodig die jouw data goed kunnen analyseren en interpreteren. Alleen zo kun je je beslissingen kracht bijzetten.

Zin in een data-date?

Ben je geïnspireerd? Die inspiratie werken we graag samen met je uit op een data-date. Ga bij jezelf eens te rade welke databronnen je hebt en welke vragen je daaraan zou willen stellen, welke antwoorden je in die bronnen zou willen vinden. Heb je daar een beeld bij? Regel dan een data-date met een van onze sterspelers. Vraag hier je intakegesprek aan.