Dit zijn de 5 componenten van een datastrategie

22 april 2016
Dit zijn de 5 componenten van een datastrategie

De tijd dat data een bijproduct was van processen ligt gelukkig ver achter ons. het wordt steeds vaker gezien als een strategisch bezit van de onderneming dat kan leiden tot nieuwe inzichten en innovatie. Toch is de manier waarop we omgaan met data niet heel veel veranderd. De meeste documenten over een datastrategie gaan vaak over hoe je data opslaat. Dit is echter pas het tipje van de ijsberg. Lees hier welke 5 componenten onmisbaar zijn in een gedegen datastrategie.

Er zijn 5 onderdelen van een datastrategie die samen de bouwstenen vormen om data management te ondersteunen in de hele organisatie: identify, store, provision, integrate en govern.

5 components data strategy.png


Identify

Een van de belangrijkste acties bij het gebruiken en delen van data binnen een organisatie is een manier vaststellen waarop deze wordt geïdentificeerd. Of het nu gaat om gestructureerde of ongestructureerde content, het verwerken en benutten van data is niet mogelijk als de data geen naam heeft, niet in een specifiek format staat en er geen waarde aan is toegekend.

Store

Data-opslag is een van de meest basale onderdelen van de technische infrastructuur, maar ook een complexe discipline. Er is vaak geen plan voor het eenvoudig kunnen delen en verplaatsen van data tussen systemen. Het is dan ook belangrijk om ervoor te zorgen dat de data zodanig is opgeslagen dat deze eenvoudig toegankelijk is.

Provision

Waar data voorheen werd opgeslagen en gebruikt voor één applicatie, kan het nu door tientallen systemen worden benut om bedrijfsprocessen te ondersteunen of beslissingen te nemen. Het delen van data is niet langer een gespecialiseerde, technische capaciteit, het is een standaard vereiste geworden. Daarom moet alle data zodanig worden voorbereid dat het klaar is om te gebruiken en delen; deze data provisioning moet een standaard proces worden.

Integrate

Binnen de meeste organisaties is data-integratie geen centrale functie. Ieder systeem- of applicatieteam zorgt alleen voor wat de specifieke opdrachtgever nodig heeft. Wat het nog complexer maakt is dat men onafhankelijk van elkaar in silo’s werkt waardoor er ook geen synergie kan worden behaald. Als data echt een strategisch bedrijfsmiddel is, dan is het samenbrengen en integreren van de data essentieel en een onmisbaar component van je datastrategie.

Govern

Het creëren van een sterk governance proces is belangrijk om ervoor te zorgen dat data consistent wordt beheerd en toegankelijk is. Hiervoor zijn beleid en regels noodzakelijk. Het doel van data governance is dan ook niet om de toegang lastiger te maken, maar om de kwaliteit en veiligheid van de data te garanderen.

Creëer een succesvolle big data-strategie

Meer weten over hoe je een succesvolle big data-strategie creëert? Kom dan op 10 mei naar de Insight sessie van SAS in samenwerking met Vlerick Business School.