Kennisportal
Kennisportal is een kennisplatform met een focus op de brede doelgroep Business en IT.

In vier stappen naar een datastrategie

In onze vorige blog gaven we je vier redenen waarom elke organisatie die met data aan de slag wil, een datastrategie zou moeten hebben. Maar wat houdt zo’n datastrategie eigenlijk precies in? In deze blog legt Stèfanie Kolkman uit hoe je effectief een datastrategie vormgeeft waar je op kunt bouwen.

De juiste route

Een datastrategie is gebaseerd op jouw algemene strategie en zorgt voor de juiste route naar een datagedreven organisatie. Daarin kun je vier stappen onderscheiden.

1. Leggen van het strategisch fundament

Begin met het uitvoeren van een bedrijfsanalyse, waarbij de visie en bedrijfsstrategie onder de loep wordt genomen. Zo ontstaat duidelijkheid over waar je als organisatie staat en wat je belangrijkste bedrijfsprocessen zijn. Stel jezelf vragen als: waar wil je naar toe als organisatie en wat zijn hierbij je grootste uitdagingen, wat zijn je langetermijndoelen en welke kortetermijndoelen hangen hiermee samen? Hiermee creëer je overzicht over waar je data kunt inzetten zodat het echt toegevoegde waarde biedt.

2. Bepaal je datadoelen

Als het strategisch fundament is uitgewerkt, ga je die uitwerken in concrete doelen. Je knipt als het ware je langetermijndoelen op in stukjes, zodat het makkelijker wordt in dataoplossingen te denken.

3. Leg de data-aanpak vast

Nu is het tijd om over de daadwerkelijke aanpak na te denken. Dat kun je doen aan de hand van vragen als: waar staan we nu, waar ligt onze stip op de horizon en welk niveau van volwassenheid willen wij bereiken als het gaat om datagedrevenheid? Hiervoor hebben wij het volwassenheidsmodel datagedrevenheid ontwikkeld. Op niveau 1 in dit model kijk je terug naar wat er is gebeurd – je gebruikt dus historische data –, op niveau 2 kijk je naar realtime data, en pas vanaf niveau 3 kun je patronen gaan ontdekken en begin je naar de toekomst te kijken en voorspellingen te doen. Uiteindelijk kun je met datascience nog een stap verder. Om te bepalen op welk niveau je je als organisatie bevindt, kun kijken naar de kwaliteit van je data, de toegankelijkheid van je data en de opslag van data.

4. Realiseer je doelen

Uiteraard wil je uiteindelijk je datadoelen realiseren door dataoplossingen in te zetten. Ons advies is om op een iteratieve, agile manier te werken zodat je in fases steeds tot een hoger niveau kunt komen. Het doel van elke iteratie is om deze beter en efficiënter te laten verlopen dan de vorige en echt een resultaat op te leveren.

Don’t row alone

Om een datagedreven organisatie te worden, is het dus van wezenlijk belang dat je eerst nadenkt over wat je als organisatie wil met die data en hoe je data gaat inzetten. Dat doe je met een goede strategie. Kijk onze webinar terug en leer hoe je in vier stappen een goede datastrategie opstelt. Doe je het liever niet alleen? Wij kunnen je helpen! Neem een abonnement op een datagedreven organisatie en wij zorgen voor een team dat functioneert als een schaap met vijf poten. En dat voor de prijs van één medewerker.

Zin in een data-date?

Ben je geïnspireerd? Die inspiratie werken we graag samen met je uit op een data-date. Ga bij jezelf eens te rade welke databronnen je hebt en welke vragen je daaraan zou willen stellen, welke antwoorden je in die bronnen zou willen vinden. Heb je daar een beeld bij? Regel dan een data-date met een van onze mensen. Vraag hier je intakegesprek aan of natuurlijk via de bot op onze website.