Organisaties innovatiever door inzichten uit analytics

27 november 2018
Organisaties innovatiever door inzichten uit analytics

Bijna driekwart van de organisaties (72 procent) beweert dat analytics hen helpt bij het verkrijgen van waardevolle inzichten en 60 procent zegt dat analytics ze innovatiever heeft gemaakt, blijkt uit een wereldwijd onderzoek van SAS.

Maar bij slechts vier op de tien (39 procent) organisaties is analytics de kern van hun bedrijfsstrategie. Een derde van de respondenten (35 procent) meldt dat het alleen voor tactische projecten wordt gebruikt. Ondanks de toegevoegde waarde - en de meesten (65 procent) kunnen dit kwantificeren - halen bedrijven niet het optimale uit hun investeringen in analytics.

Echter, ze leggen nu prioriteit bij het verkrijgen van snelle analytische inzichten terwijl ze overgaan naar opkomende technologieën zoals Artificial Intellingence (AI) en het Internet of Things (IoT).

Analytics verandert de manier waarop bedrijven zakendoen

Voor het onderzoek 'Here and Now: The need for an analytics platform' werden analytics-experts, IT- en zakelijke professionals in uiteenlopende branches over de hele wereld ondervraagd. Hieruit blijkt dat analytics de manier verandert waarop bedrijven zakendoen. Dit is niet alleen van toepassing op de dagelijkse bedrijfsvoering, maar stimuleert ook de innovatie. Meer dan een kwart (27 procent) zegt dat analytics heeft geholpen nieuwe bedrijfsmodellen te lanceren. Er zijn veel voordelen van een analytics platform, de meest voorkomende zijn dat er minder tijd wordt besteed aan datapreparatie (46 procent), slimmere en betrouwbaardere besluitvorming (42 procent) en snellere time-to-insights (41 procent).

"De bevindingen tonen een sterke behoefte in het bedrijfsleven om concurrerend inzicht en efficiëntie te stimuleren met behulp van analytics," zei Adrian Jones, directeur van SAS 'Global Technology Practice. "De meerderheid erkent dat het op een effectieve manier inzetten van analytics hun organisaties ten goede komt, vooral omdat ze hun vermogen ontwikkelen om geavanceerde AI in te zetten. Maar het aantal organisaties dat analytics strategisch in de hele organisatie inzet, zou veel groter kunnen zijn."

Uniform Analytics-platform

Het onderzoek onderstreept een gebrek aan afstemming in de vaardigheden en het leiderschap dat nodig is om het potentieel van analytics volop te benutten. Veel bedrijven hebben moeite om meerdere analytics tools en data management processen te beheren. "Als ze succes willen behalen, moeten organisaties analytics centraal stellen in hun strategische planning en innovatie stimuleren met behulp van een uniform analytics platform", aldus Jones.

Er zijn verschillende meningen over de rol van een analytics platform: de meesten (61 procent) geloven dat het is om inzicht en waarde uit data te halen, maar de meningen zijn verdeeld over de andere doelen of voordelen, zoals een betere data governance, voorspellende modellen en open source technologie. Vijfennegentig procent gelooft dat een ander doel van een analytisch platform is om een geïntegreerd of gecentraliseerd data framework te hebben, terwijl 43 procent denkt dat het modelling en algoritmes voor AI en machine learning biedt.

"Wanneer we met bestuurders praten over het strategisch inzetten van analytics en AI, zijn de meest voorkomende uitdagingen de behoefte aan een enterprise analytics-platform en de beschikbaarheid van data scientists en mensen met analytische vaardigheden", zegt Randy Guard, Executive Vice President en Chief Marketing Officer bij SAS.

"Nu AI voor veel organisaties van groot belang is, is het belangrijker dan ooit om een krachtig, gestroomlijnd analytics platform te hebben," zei Guard. "Een uitgebreide platformstrategie is de beste manier om succes op grote schaal te garanderen."

Over het onderzoek 

Het onderzoeksrapport ‘Here and Now: The need for an analytics platform’ is het resultaat van een tweedelig onderzoeksproces. De eerste fase bestond uit diepte-interviews met professionals uit 132 bedrijven en overheidsorganisaties in EMEA. De bevindingen uit deze fase zijn vervolgens gebruikt voor het tweede deel van het onderzoek, een wereldwijd online survey onder 477 gekwalificeerde deelnemers.