Zo creëer je een datastrategie

1 februari 2016
Zo creëer je een datastrategie

Eerder bespraken we de uitdagingen en kosten waarmee organisaties geconfronteerd worden als ze zich zonder datastrategie in de hel van Excel bevinden. Nu het probleem duidelijk is, gaan we kijken naar de oplossing: het creëren van een datastrategie.

Iedere organisatie heeft een datastrategie nodig die bestaat uit deze bouwstenen:

De eerste prioriteit is je data te linken aan je bedrijfsstrategie. Daarvoor moeten de volgende stappen genomen worden:

  1. Het identificeren van strategische doelen - Hierbij gaat het om de lange termijndoelen van de organisatie.

  2. Doelstellingen afleiden van je strategische doel - Wijs deze doelstellingen toe aan specifieke personen en definieer de initiatieven die onder deze doelstellingen vallen.

  3. Het opzetten van een projectgroep - Hier maken zowel IT-collega’s, eindgebruikers en informatieconsumenten binnen de organisaties deel van uit. Deze groep werkt aan projecten die bijdragen aan het grotere doel. Ga daarbij met je eerste projecten voor de quick wins (projecten die met weinig inspanning grote resultaten laten zien). De eerste successen helpen om de waarde van het overall doel aan te tonen en houden het team gemotiveerd.

  4. Het vertalen van projecten in oplossingen - Het cross-functionele projectteam werkt samen aan uitdagingen vanuit verschillende invalshoeken en vertaalt zakelijke eisen naar concrete oplossingen.

Laten we bijvoorbeeld zeggen dat het doel van een bedrijf is om 25 miljoen nieuwe sales te genereren door up- en cross selling. Onze doelstelling is om de klantervaring te verbeteren, wat bij zal dragen aan het bereiken van het sales doel. Hiervoor moeten we allereerst een 360-graden beeld hebben van de klant. Ons initiatief is dus: Gerichte marketing en marketing automation. De projecten die hiervoor gestart worden zijn onder meer: data-integratie, datakwaliteit, verrijking van data, KPI’s, segmentatie en scoring.

Deze projecten kun je vertalen in de volgende oplossingen: Self-service en governed data management; data visualisatie; self-service en governed reporting; appoachable analytics; data mining; advanced en big analytics

Quick wins
Dit is een uitgebreid voorbeeld dat veel disciplines bestrijkt. Maar ook hier kun je enkele quick wins definiëren. Zo kun je als retailer snel te ontdekken wat je meest en minst winstgevende producten zijn. Op basis daarvan kun je je prijsstrategie aanpassen. Daarnaast kun je de vraag monitoren en je voorraad en productie daar beter op aanpassen om levertijden te kunnen garanderen. Op financieel gebied zou je het benodigde en beschikbare budget kunnen visualiseren om te zien of de kosten in lijn lopen met de verwachtingen. Voorspel kosten om te weten waar je aan het einde van het fiscale jaar staat of kijk hoe kosten zich na verloop van tijd ontwikkelen om voor het volgende jaar beter te kunnen budgetteren.

En zo zijn er nog vele voorbeelden te bedenken. Als laatste nog een belangrijk advies: maak iemand eigenaar van de datastrategie die ook verantwoordelijk is voor het succes. Deze persoon zal alles continu moeten monitoren over overlap te detecteren tussen initiatieven, projecten, software en tools. Zo kunnen wellicht resources worden gedeeld en tijd en kosten worden bespaard.

Conclusie
Verzeker jezelf ervan dat je data wordt gelinkt aan de strategie van je organisatie en dat er op ieder niveau een eigenaar is die verantwoordelijk is voor de doelen, doelstellingen, initiatieven en projecten. Om succesvol te zijn is het essentieel dat business en IT op een lijn zitten en tot een oplossing komen die voor iedereen werkt. In een volgende post gaan we daarom verder in op de drie datadomeinen.