10 Big Data oplossingen wachten

12 december 2014
10 Big Data oplossingen wachten

10 oplossingen die gaan helpen om het potentieel van Big Data in Nederland te verwezenlijken. De Nationale Denktank heeft er maanden aan gewerkt, overheid en bedrijfsleven zijn geïnteresseerd. Nu de uitvoering nog.....

Stichting de Nationale Denktank bestaat al bijna tien jaar. Doel van de stichting is met vernieuwende ideeën de Nederlandse samenleving verder vooruit helpen. Jaarlijks leidt dat tot de presentatie van een rapport, waarmee marktpartijen, overheid en instellingen verder kunnen. Thema dit jaar was 'Big Data'.

In het op 8 december gepresenteerde rapport worden tien oplossingen gepresenteerd: uiteenlopend van 'hack je hokje' tot 'buurt in beeld' en 'pacmed' tot 'flexibus'. Gezien de actualiteit is de Datawijzer een van de meest in het oog springende oplossingen: de datawijzer moet duidelijkheid verschaffen over data die verzameld wordt door apps en websites. Icoontjes moeten gebruikers in één oogopslag laten zien wat de belangrijkste voorwaarden zijn - in aanvulling op de doorgaans veel uitgebreidere 'algemene voorwaarden'.

Privacy als concurrentievoordeel

Behalve een groter bewustzijn over wat bedrijven en instellingen met persoonlijke data doen, biedt de invoering van een datawijzer aanbieders de mogelijkheid zich positief te profileren.


"De komende maand organiseert ECP, het Platform voor de Informatiesamenleving, bijeenkomsten waar 'grote Nederlandse organisaties' voor uitgenodigd zullen worden", aldus Eva de Leede van de Nationale Denktank. In de daaropvolgende maanden moet dan een pilot worden ontwikkeld. Om de kans op politieke acceptatie te vergroten is ook contact gelegd met diverse politieke partijen. Uiteindelijke streven is Europese wetgeving.

Sensors

Dataverkeer is een van de andere tien oplossingen. Door bestaande applicaties en technologieën te combineren met openbare data moeten zowel beheerders (lees: de overheid) als automobilisten beter worden geïnformeerd over verkeer en infrastructuur. Automobilisten krijgen inzicht in hun rijgedrag en de staat van hun auto, wat bij kan dragen aan minder files en een verlaging van het brandstofgebruik.
Wegbeheerders krijgen toegang tot geanonimiseerde data, waardoor beter onderhoud aan wegen kan plaatsvinden.

Volgens Janne Verstappen van de Nationale Denktank worden er op "kleine schaal al pilots ontwikkeld". De pilots worden uitgevoerd door partijen die een jaar geleden al bij het SMART-In-Car consortium waren betrokken. Ook het Ministerie van Infrastructuur & Milieu is geïnteresseerd.

Buurland

In buurland Duitsland lijkt men al iets verder te zijn met het gebruik maken van openbare data. Zo berichtte NRC over een initiatief van de Universiteit Freiburg en het Duitse bedrijf Geops, dat heeft geresulteerd in een tracker waarop bijvoorbeeld het openbaar vervoer in de gemeente Amsterdam kan worden gevolgd.

Auteur: Flip Schultz

Bron: DeZaak.nl