Analytics verovert de wereld

25 maart 2015
Analytics verovert de wereld

Het is inmiddels vier jaar geleden dat investeerder en ondernemer Marc Andreessen verkondigde dat software "de wereld opeet" en het bewijs daarvoor is inmiddels geleverd. Software heeft bedrijven en industrieën enorm veranderd, van financiële dienstverlening tot landbouw tot advertising.

Vandaag de dag zien we dat een gerelateerde trend de wereld van zakelijke software verovert. Zo hebben grote partijen als SAP,Salesforce.comTibco Systems en Oracle afgelopen weken nieuwe analytische producten uitgerold. Vorige maand maakte IBM bekend 4 miljard dollar in verschillende aandachtsgebieden te investeren; een belangrijke daarvan is analytics. En er zijn nog meer veelzeggendetekenen.

Eenvoudig te gebruiken analytische tools voor data worden steeds meer de norm en ze brengen ongekende mogelijkheden voor business intelligence naar een steeds bredere groep gebruikers.

"In het verleden werd data-analytics alleen gebruikt door een kleine groep mensen om slimmere beslissingen voor een beperkte set businessproblemen te nemen", zegt voorzitter en productdirecteur Brad Peters van cloudanalytics leverancier Birst. Ook zij mochten zich afgelopen week verheugen op een investering van 65 miljoen dollar.

Steeds meer organisaties realiseren zich dat er kansen liggen in het brengen van data naar de frontlinies van de business en het aanbieden van analytics aan eindgebruikers. Het is een democratische kracht die zal leiden tot snellere, slimmere en effectievere besluitvorming, voorspelt Peters.

'Als zij het doen, moeten wij ook'

Andere belangrijke tekenen binnen de trend zijn het tekort aan data-specialisten en het fenomeen van peer pressure tussen organisaties om vooral mee te doen en niet achter te blijven. Samengenomen is het inmiddels duidelijk dat overal waar zakelijke software gebruikt wordt, ook data-analytische tools toegepast kunnen worden. Of dat per definitie een positieve trend is, is een tweede.

"Door data in de handen van gebruikers te plaatsen die er het beste raad mee weten, kan IT zich meer richten op datagovernance, data-acquisitie, onderhoud, provisioning security en infrastructuur in plaats van het schrijven van queries en produceren van rapportages", stelt vice-president Francois Ajenstat van Tableau Software. "De beste analytische inzichten worden gegenereerd binnen door gebruikers aangemaakte dashboards bovenop door IT beheerde infrastructuur."

Toch mag je jezelf afvragen of werknemers wel kunnen omgaan met de zeer krachtige analytische capaciteiten die zij door allerlei nieuwe tooling tot hun beschikking krijgen. Zij moeten immers wel getraind worden om de nuances in de analytics te leren kennen.

Datawetenschapper Kirk Borne van George Mason University maakt zich zorgen. "Prima tools in verkeerde handen gaan voor problemen zorgen", zegt hij. "In het meest gunstige scenario leidt het tot onbegrijpelijke, moeilijk te interpreteren en onzinnige resultaten. In het slechtste geval tot compleet incorrecte antwoorden."

Als je niet op de hoogte bent van het feit dat bepaalde analytische methoden bepaalde datatypes of datatransformaties vereisen, dan kan het leiden tot waardeloze resultaten en tijdverspilling.

Ook Peters wijst op het belang van gebruikerstraining en governance om ervoor te zorgen dat de tools wel juist gebruikt worden.

'Slechte beslissingen zijn van alle tijden'

Tableau's Ajenstat verwacht dat allemaal wel meevalt en dat de risico's niet overdreven moeten worden. "Het is altijd mogelijk dat iemand een foute beslissing maakt op basis van slechte data of verkeerde veronderstellingen."

Borne denkt dat gebruik van 'out-of-the-box' analytics vrij onzinnig is in situaties waarbij de eindgebruiker niet getraind is en/of niet over de juiste ervaring en kennis van best practices beschikt. "Personen zonder een formele opleiding in analytics en goede vaardigheid met data, cijfers, nieuwsgierigheid en probleemoplossing kunnen zich redden, maar alleen als zij de juiste tutorials en training voorgeschoteld krijgen."

Het aanbod en het domein van analytics zullen in de toekomst alleen maar verder toenemen. Analytics API's en kant-en-klare toolkits gaan als warme broodjes over de toonbank en worden vooral aan IoT-ondernemers, startups en innovatieve bedrijven gesleten. Zij hebben geen zin meer om zelf met een custom oplossing aan de slag te gaan, merkt Borne. Hij ziet dat organisaties steeds meer analytische capaciteiten beginnen te automatiseren en zo min mogelijk mensenwerk eraan te pas willen laten komen.

Banenkiller

Ook journalist Gregory Piatetsky-Shapiro van de op analytics gerichte vaksite KDnuggets.com ziet dit gebeuren. Geautomatiseerde en embedded analytics krijgt steeds meer voet aan de grond door regelmatiger toepassing van kunstmatige intelligentie en machine learning, zegt hij. Deze ontwikkelingen vormen een bedreiging voor verschillende beroepsgroepen, waaronder juristen, accountants, marketeers en financieel adviseurs.

 Bron: cio.nl