Kennisportal
Kennisportal is een kennisplatform met een focus op de brede doelgroep Business en IT.

Met Data win je wedstrijden

Als hockeycoach behaalde Marc Lammers al succes, tevens blijkt hij een van de meest innovatieve trainers die Nederland kent. Zo coachte hij ook het Nuon Solar Team van de TU Delft. Zij wonnen in Australië de 3.000 kilometerslange Bridgestone World Challenge. Zijn geloofsbelijdenis: “Data maken het zichtbaar, technologie maakt het mogelijk en mensen maken het waar”.

In een interview met NRC vertelt hij over hoe data zijn manier van coachen aanvult.

“Je bent voorstander van het toepassen van data in de sport. Hoe kun je de beste worden aan de hand van data-analyses?
“Als ik tegen sporters zeg wat ze moeten doen, krijg ik vaak de vraag: maar waarom dan? Wie zegt dat dat werkt? Ik kan hen overtuigen door veranderingen en verbeteringen met data te onderbouwen. Ik laat aan de hand van metingen zien dat we meer rendement kunnen halen uit het team. Voor ik kwam, communiceerde het Solar team veel via een app. Ze stuurden wel 300 appjes per dag, maar ze vonden hun communicatie slecht. Toen heb ik gezegd: jullie kijken elkaar niet aan. Vanaf nu gaan we elke maandag bij het koffiezetapparaat de week doornemen. Ineens stuurden ze nog maar 80 apps per dag, want veel was al besproken. Het lezen van apps duurde ook langer dan live bespreken en het zorgde voor minder commitment. Dat maak ik allemaal via data zichtbaar. Data geven mij inzicht voor mijn strategieën, mijn tactiek en mijn keuzes.”

Sport is toch ook emotie, buikgevoel?
“Als ik op mijn onderbuik afga, zou ik misschien Pietje wisselen of Jantje ten onrechte laten rijden. Maar als ik naar data kijk, zie ik dat een coureur of hockeyspeler een veel te hoge hartslag heeft. Data geven mij een signaal op de bank, met een rood lichtje. Bijvoorbeeld: die persoon zit te hoog, hij moet eruit. Is de hartslag terug naar 100, dan gaat een groen lichtje branden en mag hij er weer in. Dus ík wissel niet, data wisselen. Er zitten jongens in de zonneauto, die voor de race het weer doormeten: de wind, de zonsterkte, ga zo maar door. Pas als je die gegevens hebt, kun je bepalen hoe hard en hoe ver ze kunnen gaan. Veel teams geven vol gas en dan is de accu ineens leeg. Wij waren de enige ploeg met een schotel op het dak, waardoor wij live via de satelliet onze weerdata ontvingen.”

Wat heb je allemaal nodig om data binnen handbereik te krijgen?
“Op de eerste plaats specialisten. Ik heb er geen verstand van. We hebben jongens mee die vijf dagen achterin die auto hebben gezeten om data naar boven te krijgen. Je hoeft dat zelf niet te kunnen, maar je moet wel snappen wanneer het rood is of wanneer het oranje of groen is. Dat is ook mijn boodschap naar bedrijven: zoek mensen die jou daarbij kunnen helpen en maak gebruik van hun organisatie en expertise.”

En ten tweede?
“Deel best practices. Als iemand ergens ervaring mee heeft, analyseer het en probeer het ook toe te passen. Ik heb veel meer geleerd van andere sporten dan van mijn eigen sport. Toen wij met de hockeysters op de Spelen in China waren, kregen we te maken met temperaturen van 45 graden. Ik wist dat Anky van Grunsven haar paarden liet afkoelen in ijsbaden. Want zo herstellen ze sneller, de hartslag gaat eerder naar beneden en het is beter voor de doorbloeding van de spieren. Door het snelle herstel kon ze drie keer per dag met de paarden trainen. Ik dacht: mooi, dat ga ik met mijn hockeymeiden ook doen. Maar daar kreeg ik de handen niet voor op elkaar. Ze waren al de nummer twee van de wereld dus waarom zouden ze hun warme douches ineens aanpassen? Ik maakte de fout om het van bovenaf op te willen leggen. Dus heb ik Anky gevraagd een presentatie bij ons te geven met indrukwekkende statistieken. Toen pas zagen ze de voordelen ervan in. Mijn conclusie: zoek naar data die overtuigen, laat zien welk onderzoek erachter zit en laat vooral zien wie er succes mee heeft gehad.”

Bron: NRC 

Zo blijkt maar weer eens te meer, dat het goed organiseren van data in elke tak van sport maar natuurlijk ook binnen uw organisatie van groot belang is. Met de juiste en goed georganiseerde data win je wedstrijden of sleept u belangrijke deals binnen!

Training Data Driven Organisation

Vanaf 24 april biedt Heliview in samenwerking met Lisanne van Nieuwkerk, die werkzaam is als Data Navigator bij Sound, een nieuwe training aan: Data Driven Organisation. Gedurende deze tweedaagse training leert u uw data op een efficiënte en effectieve manier in kunt zetten.

Wilt u meer weten? Klik dan hier voor het programma!