Kennisportal
Kennisportal is een kennisplatform met een focus op de brede doelgroep Business en IT.

Uw klanten zijn uw bestaansrecht

Uw klanten zijn uw bestaansrecht, de beveiliging van klantgegevens is cruciaal. Daarvoor bent u verantwoordelijk, maar ook klanten hebben hun verantwoordelijkheid daarin. Gezamenlijk kun je het stelen van klantgegevens tegengaan. Stichting CHORUS heeft als doel om de weerbaarheid tegen social engineering te versterken en gelooft dat social engineering, net als technisch hacken, niet voorbehouden is aan mensen die anderen willen overheersen of van anderen willen stelen. De stichting vindt dat iedereen met kennis op het gebied van social engineering, kan bijdragen aan het vormen van een detectieschild tegen cybercriminelen en het vormen van een sterkere kritische massa die zich niet gemakkelijk laat manipuleren.

Kennis van social engineering maakt je weerbaarder op je werk, thuis en waar je ook bent! is het credo van de stichting. Daarom verzorgt de stichting, in de persoon van medeoprichter, Andres Rutkens een keynote op het congres Customer Identity & Customer Data Management dat plaatsvindt op 14 november aanstaande in de Kuip in Rotterdam.

Als de gegevens van uw klanten het doelwit worden van social engineers

“Als de klant zeker weet dat zijn gegevens bij uw organisatie in goede handen zijn, is hij eerder geneigd tot zaken doen. Met de constante media-aandacht van datalekken, evenals strengere wetgeving, is het duidelijk dat organisaties die dit g oed op orde hebben, concurrentievoordeel behalen. In mijn keynote neem ik de deelnemers mee op reis door de schaduw-netwerken waar het gaat om de toegang tot informatie. Een wereld waarin de lijn tussen toeschouwer, participant, manipulator of gemanipuleerde onduidelijk is. Customer Identity is van vitaal belang voor uw business. Wat nu als de gegevens van uw klanten het doelwit worden van social engineers? Hoe gaan zij te werk? Wat is profiling en pre-texting? En hoe werkt gedragsmanipulatie en ontlokken van vertrouwelijke informatie”, adus Rutkens.

Social engineering onderschat

“Vaak worden klantgegevens gebruikt om vervolgens bij organisaties binnen te komen. Een telefoonnummer of zoiets simpels als een naam, functie en e-mailadres kan al voldoende zijn voor een spearphis. Hier ga ik uitgebreid op in tijdens de sessie.”

Het wordt een spannend, relevant en inhoudelijk sterk verhaal. “Wij gaan aan de hand van een casestudy van de LGT bank hack, wellicht bij sommigen bekend, op inspirerende wijze een presentatie geven over social engineering. Dit doen we deels interactief. Over de case vertel ik nu nog niet te veel, dat zou de pret bederven, maar het komt er op neer dat het heel moeilijk is om zeker te weten of je iemand kunt vertrouwen. Uiteindelijk mag het publiek zelf bepalen wat goed en fout is. Wij zullen slechts laten zien hoe social engineering werkt.”

Wilt u ook meer weten over social engineering? Schrijf u dan vandaag nog in voor congres Customer Identity & Customer Data Management.